websitetemplate.org - australiana
Wie ben ik ? > Reizen >   > 2. Boedapest (21-25 augustus 2014)

2. Boedapest (21-25 augustus 2014)

De aanleiding voor deze citytrip ligt al zes jaar achter ons. Mijn doopkind Ella deed (natuurlijk samen) met haar tweelingzusje Laetitia haar eerste communie. Reden genoeg voor ons om ze mee te nemen voor een lang weekend naar Keulen.

Ze spreken er nog van!

Omdat ze zo dankbaar zijn wilden we voor hun plechtige communie iets speciaals. De meisjes hebben nog nooit gevlogen en dus betaalden wij hun ‘vuurdoop’. Het mocht geen bestemming zijn waar ze misschien nog met school naartoe zullen gaan, dus vielen steden als Londen, Parijs of Rome af. We vonden een goedkope vlucht naar Budapest en uit ervaring weten we dat de Hongaarse hoofdstad een zeer mooie en aangename citytrip is met kinderen.

De zenuwen gierden door hun keel bij het wachten in Charleroi op het Ryanairvliegtuig!

2014-03-budapest-03-airport departure

Een origineel communiecadeau om nooit te vergeten.

Onze Budapest foto’s (180-tal) zie je met de link hieronder

Mijn (korte) filmpjes over onze reis staan op

Op reis stuur ik zo om de 4 à 5 dagen een mailtje (half A4'tje) met onze, soms leuke, soms vreemde, soms enge belevenissen naar al wie dit wil lezen. Wil je ook in die mailgroep zitten, laat het me weten op vandenbrouckechris@hotmail.com

Meer reisverslagen (66 landen) op www.chrisvdb.be

Gebruikte reisgids: Groene Gids Michelin (2014)

boedapest reisgids

Eigenlijk alleen maar gebruikt voor het plannetje en dat is me slecht bevallen. Hoewel het boekje heel recent is, zijn de nieuwe straatnamen (veranderd in 2012) nog niet opgenomen in het plannetje zodat ik de eerste dag constant verkeerd liep

Kostenplaatje

(per persoon) - afgerond, voor 5 dagen/4 nachten (alles inbegrepen, vervoer, hotels, eten en drinken)

vervoer

Ryanair (met handbagage) h/t

€ 75

Overnachtingen

Budapest appartement

€ 55

Kosten ter plaatse

Taxi, eten en drinken, entrees…

€ 45

donderdag 21 augustus 2014                         17u45-19u40
maandag 25 augustus 2014                           12u10-14u10

Luchthaven-centrum
Je kan met een shuttlebus  naar de Metro Terminal Kobanya-Kispest en dan metro nemen naar het centrum. Tweemaal 380HUF (bijna € 2,50). Omdat het laat was (na 20u) en we niet veel zin hadden om het appartement te zoeken, gingen we met een taxi (€ 22 voor 4 personen.

Juist buiten  de luchthaven is er een ticket office van Fö Taxi (dé officiële maatschappij van de luchthaven. Je geeft je bestemming op, ze printen een ticket met de afstand (21,3 km), een geraamde prijs (7000 Ft - € 25) en de geraamde duur van de rit (27 minuten) en je mag in de eerste taxi stappen. Thuisgekomen zag ik dat er maar € 21,40 van mijn rekening af was.

Ik haalde eerst geld af aan een ATM 50.000 HUF (= € 160) en zocht dan een Infostandje voor een plannetje van Budapest

Na 25 min (weinig verkeer) stonden we in Zichy Jeno 39 en met de van de eigenaars gekregen deurcode geraakten we binnen.
Waaaw, een theetje en nog een half uurtje naar buiten -  eventjes verkenning van de buurt - zagen we in een bakkerij al het soort broodjes dat ik de volgende morgen ‘levende vers’ zou mogen komen halen. De meisjes kregen een fles frisdrank, wij hielden het bij thee op de kamer.

Het was bijna elf uur toen we – na lang napraten over de hele vluchtbelevenis – ons bed zagen…

Budapest appartement

Geboekt Via website www.homeaway.com

Gegevens
verhuurders     Andra & Malna (jong koppel)
adres               Zichy Jeno Street 39, district VI
telefoon          36309100002
website
mail
gobudapest@gmail.com
in de buurt

Ligging
Op de Lonely Planetkaart hierboven in het midden tussen Opera House en de Donau.
Dichtste Metro                                   Oktogon (400 meter)
Dichtste treinstation                           Nyugati Palyaudvar (650 meter)
Wandelafstanden (geschat op kaart)             Parlement ( 1200 meter)
                                                                       Chain bridge (Donau 1200 meter)
                                                                       Great Synagogue (1500 meter).

Prijs
Ik betaalde € 55 voor het appartement per nacht .
Voorschot met Paypal € 90, ter plaatse nog € 130

Voorzieningen en beoordeling
Op de tweede verdieping van een schitterend gebouw (eens je de neutrale façade voorbij bent)

Zeer modernistisch ingericht appartement, wit met veel mooie accessoires. Bleke laminaatvloer en hoge plafonds
Zeer grote living met flatscreen-Tv, bureauhoek met internetaansluiting (zeer goede WIFI). Grote zetel die ook dubbel bed is.
Aparte grote slaapkamer met dubbel bed en kleerkast
Vanuit de twee kamers deur naar badkamer met wc, douche, handdoeken, wc papier

Keuken met gasfornuis, grote frigo en diepvrieselement. Voldoende borden, servies en potten pannen voor vier personen. Microgolf, waterkoker, koffiezet voor 2 tassen, broodrooster
Geen balkon, geen terras maar wel rondgang rond binnenkoer, zie foto’s
Volledig rookvrij

Filmpje op Youtube http://youtu.be/EZ9Lks_xN3A

2014-03-budapest-022-appartement budapest2014-03-budapest-177-appartment 2014-03-budapest-020-appartement budapest2014-03-budapest-068-apartment

Bezienswaardigheden Budapest

Op vrijdag 22 augustus ging ik eerst naar de bakker (5 grote ontbijtkoeken voor 670F-€ 2) en na het ontbijt vertrokken we om 10u15 voor onze eerste dag Budapest.

Het was meer dan een half uur stappen naar het eerste doelwit

Ø Café New York

2014-03-budapest-028-cafe new york

Schitterend gebouw. Volgens een bordje mag je alleen foto’s nemen als je iets bestelt,
Nu onderdeel van een Boscolo Hotel (tussen € 153 en € 2500 per nacht)

Ø Grote Synagoge

Entree 9 euro, kinderen, onder de 10 jaar (Ella en Laetitia zijn er 11, dedju) gratis, geen familiepakket mogelijk. Voorlopig vonden we het teveel geld, misschien later.
aan de zijkant vind je het Raoul Wallenberg Memorial (een modern kunstwerk ter nagedachtenis aan de Zweedse diplomaat die veel Joden heeft helpen ontsnappen).

2014-03-budapest-030-great synagogue2014-03-budapest-035-wallenberg monument

We stapten nog een beetje door omdat er in de Dob Utca een tweedehandswinkeltje zou zijn met vinylplaten. Gesloten natuurlijk. Het was dan al stilaan tijd om onze broodjes binnen te spelen en daarvoor vonden we gemakkelijke picknicktafels in het park Klauzal.

2014-03-budapest-038-noon park picknick

We wandelden richting Donau maar moesten vaststellen dat de

Ø  Franciscanenkerk
gesloten was.

Ø  De schitterende Parijse galerij hebben we van de buitenkant gezien (binnen zou er een kunstgalerij zijn?)

2014-03-budapest-041-paris galery2014-03-budapest-042-street seats

De meisjes amuseerden zich op metalen

Ø  De Parochiekerk van de binnenstad is een van de oudste in Budapest en is rijkelijk versierd.

We wandelden eventjes in de verkeersvrije Vaci Utca die me al snel te druk werd en gingen terug richting Donau omdat je daar op de Promenade een prachtig uitzicht hebt op Buda met (van links naar rechts) de Gellert Heuvel, het Koninklijk Paleis en Budacastle met de St. Matthiaskerk die er van hier al mooi uitziet.

We lieten de Kettingbrug links en het Greshampaleis rechts liggen en slenterden op ons gemak (het tempo van de meisjes zakte na al die kilometers serieus) richting appartement.

Een welgekomen en aangename verrassing (en verfrissing) kwam er op het

Ø  Szabadsag tér (plein)

Waar een interactieve fontein tot dolle waterpret uitnodigde. Het was warm en maar liefst drie kwartier bleven de jongedames rondhuppelen tot ze doornat waren. Ze lieten zich wat drogen in het zonnetje en we wandelden tot aan de laatste bezienswaardigheid van de dag.

2014-03-budapest-055-szabadsag tér fountain"

Filmpje van de waterpret op Youtube http://youtu.be/KAqBIRTG3ic

Ø Poststpaarbank (1901)

Een prachtig, rijkelijk (sommigen noemen het overdreven) gebouw uit de periode van de Hongaarse Szecessszio (andere namen in rest van Europa: Jugendstil, Art Nouveau).
Jammer genoeg ontnemen de vele gebouwen errond en de hoge bomen je een groot deel van het zicht zodat het onmogelijk is om het hele gebouw in één foto te krijgen.

2014-03-budapest-067-postal savings bank

Ik liet de dames uitrusten in onze kamer en wandelde alleen naar de Lidl (10 minuutjes) om inkopen te doen. Gewapend met twee flessen frisdrank, bier, een fles rosé, melk en yoghurtjes kwam ik terug midden het gewoel van een gezelschapsspelletje.
Ik vervoegde hen nadat ik eerst een kladversie van dit reisverslag genoteerd had.

Na een uurtje aperitieven hadden we genoeg honger om naar een Pitarestaurant te gaan op Nagymezo Utca (300 meter van ons appartement)

Voor vier pitabroodjes, een extra salade en twee Ice Tea betaalde ik 3850 Forint (= € 12)

2014-03-budapest-070-pita restaurant

Het duurde nog niet al te lang voordat iedereen in bed lag.

zaterdag 23 augustus

Na mijn dagelijks ochtendlijk bezoek aan de bakker en het lekker ontbijt met verse koffie en cécémel, vertrokken we rond 10u30 en stapten we naar de

Ø Kettingbrug

We moesten een hele omweg doen omdat er net dat weekend de Iron Man Budapest aan de gang was. Tientallen fietsers hadden een parcours op en naast de bruggen (mooi zicht voor hen). Ook in Buda verhinderden de renners ons om de kortste weg te nemen en was het soms hachelijk om het parcours over te steken. Uiteindelijk geraakten we – na veel steile trapjes - toch aan de

Ø St Matthiaschurch

2014-03-budapest-090-fisherman's bastion2014-03-budapest-091-fisherman's bastion

Het was pas 12u15 maar de vrouw aan het Ticket Office wilde me geen kaartjes meer verkopen omdat de kerk een kwartier later zou sluiten.

Hoezo? Op zaterdag, één van de drukste dagen? Mijn aangeboren charme en dito glimlach konden ook de vrouw aan de kerk zelf niet overtuigen om ons toch die 10 minuutjes binnen te laten. “Veel te weinig tijd voor zo’n mooie kerk- kom morgen eens terug”.

Pech, driedubbele pech. Ik had er met plezier de 3000 Forint (= € 9,50 familiekaart) voor over gehad.
Een kort filmpje over de Matthiaskerk en het Fisherman’s bastion vind je met volgende link

De kinderen waren super enthousiast over het uitzicht dat we vanop het Fisherman’s Bastion hadden en wilden er bijna niet meer weg. Toch stapten we naar beneden om – met nog altijd een mooi zicht op Pest – onze broodjes te verorberen.

2014-03-budapest-094-fisherman's bastion picknick

Langs de Donau (niet zo Blau als in de bekende Strausswals ), was het heel ver wandelen tot aan hét doel van deze namiddag

Ø Gellert Baths

2014-03-budapest-127-gellert2014-03-budapest-125-gellert2014-03-budapest-106-gellert2014-03-budapest-102-gellert

Een van de vele baden in Budapest maar wellicht wel het mooiste.

Omdat ik er tien jaren geleden al geweest was en toch niet zo houd van sauna’s en stoombaden besloot ik maar buiten mijn boek verder te lezen en liet ik de dames gaan.

Niet goedkoop: een ticket voor volwassenen kost tijdens het weekend 5100 Forint met locker (= € 16)- tijdens  de week 4900 Ft / kinderen vaste prijs 3100 (= € 10) . Voor iedereen samen betaalde ik dus 11300 FT (€ 36,00) - Badmuts verplicht (ook nog eens te betalen natuurlijk)

Drie uur lang genoten de meiden van het binnenzwembad, de thermale warme baden, het koude bad en vooral van het buitenzwembad dat nu een dan een wave door het water laat gaan!!

Terwijl zij binnen waren, ging ik ondertussen ook informeren naar een bus of een metro om iets rapper terug aan het appartement want ik zag het al gebeuren dat de meisjes moe zouden zijn. Met Tram 49 (350 Forint per ticket, te kopen in de Metro) reden we tot aan Deak Ferenc van waar het nog een tien minuutjes stappen was

Meer info op http://www.gellertbath.hu/

We vonden daar een Supermarkt zodat ik niet meer naar de Lidl moest. Tien minuutjes later zaten we in ons appartement om een uurtje later – uitgerust en hongerig – naar een restaurant te gaan. Unaniem was de keuze vandaag op een Chinees gevallen. En we arriveerden weer in Nagymezo Utca

Restaurant Csang Ur
Geen Chinees restaurant zoals wij ze hier kennen. Nee, daar geen menu maar wel in de inkom een tiental aluminium bakken met verschillende gerechten waaruit je kon kiezen. Met de weinige uitleg die we kregen (of konden begrijpen) kozen we allemaal iets anders en het heeft ons allemaal gesmaakt.

2014-03-budapest-172-chinese restaurant

Met 2 drankjes erbij voor ons vieren iets van 3800 Ft betaald (= € 12)

Na een leuke maar vermoeiende dag (veel kilometers gestapt en veel gezwommen) vielen de oogjes weer vlug toe….

Zondag 24 augustus

Onze laatste volledige dag spendeerden we in Pest.

We vertrokken te voet langs de enorm brede Andrassy Ut die de naam heeft de Hongaarse Champs-Elysée te zijn maar dat is er ver over. Mooie gebouwen, dat wel maar niet onvergetelijk.

Na 45 minuten eigenlijk vervelend wandelen arriveerden we aan onze eerste bestemming.

Ø  Heldenplein (Hösök Tere)
Volgens alle websites en reisgidsen één van de Top Tien attracties in Budapest maar het is niet echt onze dada. Van veel dagjestoeristen blijkbaar wel want er liep enorm veel volk.

Wij hadden meer oog voor het schitterende gebouw rechts van het plein (De Kunsthalle-Mucsarnok)

2014-03-budapest-130-heroes square2014-03-budapest-132-mucsarnok (kunsthalle)

Maar ons eigenlijke doel deze voormiddag was - vreemd genoeg misschien voor de meesten onder jullie, maar het is onze grote hobby een

Ø Rommelmarkt

Zichy Mihaly Ut 14
150 Forint entree te betalen
meer info op www.Bolhapiac.com
Veel speelgoed (legoblokjes per stuk!!!), veel kledij en veel communistische memorabilia. We hebben niets gevonden in het uur dat we er rondgelopen hebben. Ik vond er geen plaatjes van Belgische groepen, jammer

2014-03-budapest-137-flea market

Op de terugweg liepen we door een heel groot, goed verzorgd park waar we smulden van  onze middagbroodjes (met enorm veel hondjes in de buurt).

2014-03-budapest-138-picknick in the park

Net voor we aan het Heldenplein waren kwamen we op een schitterend domein, het Stadspark

Met enkele zeer mooie gebouwen

2014-03-budapest-139-vajdahunyas castle2014-03-budapest-141-vajdahunyas castle

Ø Vajdahunyad Castle
Een kopie van een kasteel in Roemenië, zeer eclectisch van vorm (gotisch, romaans met een beetje barokke invloeden).

Ø MagyarMezogazdasagi Muzeum

Het landbouwmuseum, het grootste van Europe. Niet dat de inhoud ons iets interesseerde maar de verpakking was mooi genoeg om er even bij stil te staan.

Er was ook nog een kleine, zeer mooie kerk maar die was gesloten.

Er stond een vreemd beeld van Anonymous die de eerste Hongaarse kroniek (13de eeuw) zou geschreven hebben.

Ik heb er een kort filmpje van gemaakt, te vinden op Youtube

Te voet (natuurlijk) gingen we terug naar het centrum langs de ons ondertussen bekende Andrassy Ut. Op Oktogon Tèr was het tijd voor wat maagverfrissing

2014-03-budapest-144-ice cream

Tien minuutjes later stonden we aan de grootste kathedraal van Budapest, iets waar je niet naast kunt kijken

Ø St Stephens Basilica

Gratis toegang.
Indrukwekkend van binnen. De kinderen stonden vol bewondering te kijken naar de grootste kerk die ze ooit gezien hadden. En waarschijnlijk met de meeste overdaad versierde kerk die ze ooit zullen zien. C. maakte héél veel foto’s.

2014-03-budapest-155-st stephen's cathedral

En ik een filmpje http://youtu.be/VTJEzKsuim4

Ik zag het tempo van de meisjes stilaan verzwakken en maakte heel stilletjes een kleine omweg naar hun geliefde fontein. Ze waren weer voor ’n uurtje zoet.

Ik liet ze achter in het appartement en ging aperitief zoeken. Tot mijn grote verwondering was de Lidl op zondag open zodat ik rap weer terug was bij de dames die al druk een spelletje aan het spelen waren. We wilden nogmaals naar de Chinees gaan eten omdat het ons zo goed bevallen was, maar die was toe.

We hadden niet veel zin om lang te zoeken en zagen een hamburgertent (zeer proper) op de hoek met een andere straat.

Restaurant Kaja

2014-03-budapest-174-hamburger restaurant  2014-03-budapest-175-hamburger restaurant

Vergelijk het a.u.b. niet met een fastfoodtent  à la McDonald of Quick want hier zijn de burgers écht zeer lekker. Drie verschillende burgers, een pizza en een extra portie frieten kostte me voor ons vieren 5750 Ft (= € 18,34)

Daarna niet te laat in bed want ’s morgens moesten we tegen 10u in de luchthaven zijn. Ditmaal deden we het met de metro (350 Forint pp) en bus 200E (450 forint per persoon). We deden er een groot uur over en betaalden dus € 10,50 – net de helft van een taxi.

Het afscheid van Budapest was  hartelijk maar niet leuk.