websitetemplate.org - australiana
Wie ben ik ? > Reizen > Reisverslagen 2012 > 2 Moezelstreek (juli)

2 Moezelstreek (juli)

Driedaagse Luxemburg en Moezel (9 – 11 juli 2012)

2012-02-Luxemburg-085-ehnen-musée du vin"

Aanleiding
We waren een paar dagen kinderloos(Ilse verjaarde vandaag -22 jaar proficiat -  maar heeft stage en Camille en Pieter-Jan zouden we  met een nichtje naar Rijsel brengen vanwaar ze de Thalys namen naar Londen.De perfecte gelegenheid voor ons om er eens met zijn tweetjes op uit te trekken.
We hadden eerst gedacht om van Rijsel door te rijden verder Frankrijk in maar het werd uiteindelijk iets heel anders: in de Moezelstreek wilden we twee Unesco Wereldgoedsites bezoeken.

Al onze Luxemburgse en Moezel foto's staan op

Gebruikte reisgids: ANWB-extra Luxemburg: korte maar goede info, een groot plan en veel wandelingen

1001004011523488

Kostenplaatje

We betaalden naast ons hotel (€ 58 per persoon), aperitief en avondeten (€ 12 de eerste avond en € 20 de tweede avond) alleen maar entrees in het Musée du Vin (€ 3,50) en de Casemats in Luxemburg (€ 3,00). Per persoon waren we voor drie dagen, twee nachten alles samen nog geen € 100 kwijt. Benzine niet meegerekend natuurlijk.  En dan is die dan nog zoveel goedkoper !
Vervoer
volgens www.viamichelin.be
Lille-Remich               331 km (3u 20 min)
Remich-Luxemburg      23 km (30 min)
Remich-Trier                43 km (44 min)

Openbaar vervoer zou, volgens verschillende Internetfora, niet zo heel vlot zijn. Treinen zijn er maar in beperkte mate en het busvervoer is ook niet altijd een snelle optie. Vanuit Remich gingen we dus maar met onze eigen wagen naar zowel Luxemburg Stad als Trier en we namen het risico op parkeerproblemen erbij

Praktische Info

Er bestaat een Luxemburg card en die geeft gratis toegang tot 55 bezienswaardigheden en hiermee is ook het gebruik van trein en bus gratis. 1 dag   (1p € 11/2-5 pers € 22)           2 dagen (1p € 19/2-5 pers € 38)         3 dagen (1 p € 27/2-5 pers € 54)Wij waren met de wagen en bezochten maar één site (€ 3,00) dus zouden geen voordeel gedaan hebben met onze Card.

Hostellerie des Pêcheurs

5 Rue du Stadtbredimus
www.hostelleriedespecheurs.lu/
Tél: 23 69 80 67
Fax 23 69 80 67
Huifeng@pt.lu

Ligging

Gereserveerd via booking.com. Gratis annulatie en ter plaatse te betalen.
Ik had voor de eerste maal in mijn leven gekozen voor een hotelletje op ‘den buiten’ in plaats van midden een stad. Dubbele reden: ik had zin om in de natuur te wandelen en daarvoor is de Moezel misschien wel ideaal en ten tweede ligt Remich ongeveer in het midden van de twee steden die ik wilde bezoeken (Luxembourg en Trier).

Kostprijs
Volgens hotel zelf € 60 per double, via internet (www.booking.com)
€ 58/nacht voor twee personen
Ontbijt inbegrepen

Beoordeling
Zeer grote, moderne kamer met een ultragroot dubbel bed en een éénpersoonsbed.
TV en Wi-Fi in het hele hotel.
Tafel en stoel maar ook salontafel en twee zetels. Grote kleerkast - Airco en chauffage
Zeer propere badkamer met handdoeken, zeepjes, tandenborstel, tandpasta, haardroger…
Wij hadden een kamer aan de voorkant met schitterend zicht op de Moezel. Nadeel is wel het vroege straatlawaai ’s morgens en het avondlawaai van het terras net onder ons.
Vriendelijke mensen (Chinezen)
Hele hotel is rookvrij (uitgenomen het terras vooraan)
Gratis privé-parking achter het hotel.

Eten
Ontbijtbuffet: koffie of thee, water, fruitsap, broodjes, croissants, confituur, honing, kaas, salami: zeer degelijk.
Eigenlijk een Chinees restaurant maar ook nog andere gerechten verkrijgbaar
De eerste avond nam Catherine noedels en kip, en ik forel met rijst. Ik betaalde zonder drank voor elk € 9,90.
De tweede avond at Catherine de plaatselijke specialiteit Friture (kleine visjes € 17) en ik smulde van de Canard à la manière du Chef (€ 13,50). Met een karafje wijn erbij, betaalde ik € 36.
Vlotte bediening, lekker eten.
2012-02-Luxemburg-001-hostellerie des pecheurs2012-02-Luxemburg-002-hostellerie des pecheurs
2012-02-Luxemburg-003-hostellerie des pecheurs2012-02-Luxemburg-005-hostellerie des pecheurs
2012-02-Luxemburg-006-hostellerie des pecheurs

2012-02-Luxemburg-011-hostellerie des pecheurs
 Dag 1         maandag 9 juli 2012

Vanuit Lille (Frankrijk) stonden we in 3 ½ uur in het Luxemburgse Remich (met een korte koffie- en plasstop in het Waalse Spy) en konden we tegen de middag op onze kamer al onze broodjes opeten.

Kort daarna vertrokken we, zonder plan, voor een grote wandeling langs de Moezel tot in het stadje Bech-Kleinmacher en tussen de wijnvelden kwamen we terug naar ons hotel. We namen de auto en gingen de streek verkennen en belandden in Grevenmacher waar we ons een tijdje konden bezighouden, voornamelijk in de winkelstraten. Daar was er wel een Delhaize, een bakker en een beenhouwer, in tegenstelling tot Remich. Voor onze aperitief kochten we kleine flesje Pinot Gris voor Catherine en enkele blikken bier voor mij.
Het begon te gieten toen we wilden gaan eten maar gelukkig moesten we alleen maar een trapje naar beneden. Na het avondeten was het droger en konden we nog een avondwandeling doen.

2012-02-Luxemburg-018-remich

Dag 2         dinsdag 10 juli 2012

Na het lekker ontbijt reden we een drie kwartier (mijn GPS stuurde me de autostrade op maar daar waren enkele afritten afgesloten wegens werken) naar het centrum van Trier waar we het geluk hadden een betalende parking te vinden waarvan de ticketautomaat defect was. Twee uur gratis met de Parkeerkaart.
Tussen 10u30 en 12u30 bezochten we op het gemak een deel van deze zeer mooie en aangename Unesco Werelderfgoedsite.
UNESCO_WHC_LogoTRIER

In het Toerismebureau aan de Porta Nigra kregen we een goed plannetje met alle bezienswaardigheden en na een betalende plas in het Openbaar Toilet van het Simeonmuseum begonnen we aan onze wandeling die ons door drukke, verkeersvrije winkelwandelstraten voerde.
We kwamen regelmatig verwijzingen en bordjes tegen die verwezen naar de bezoeken die o.a. Napoleon en Goethe aan de stad gebracht hebben.

Ø  Porta Nigra
Wellicht de best bewaarde Romeinse Poort (2de eeuw) van Europa. Zeer indrukwekkend.
Ik heb er geen idee van wat het verbodsbord voor de Porta betekende (foto 2)
Ø  Dreikönigenhaus
Huis met toren uit de 13de eeuw, vond ikzelf nogal kitscherig
Ø  Hauptmarkt
veel mooie huizen met mooie friezen en versieringen (foto 3)
Ø  St. Gangolf
mooie kerk
Ø  Viehmarktthermen
restanten van een Romeins badhuis, te zien door spiegels van op straat maar niet te bezoeken.

2012-02-Luxemburg-023-trier-porta nigra2012-02-Luxemburg-027-trier-porta nigra2012-02-Luxemburg-041-trier

We zaten aan de buitenkant van de stad en moesten toch een klein halfuur wandelen tot aan de auto langs een weinig inspirerende grote staat.
In een Aldi die we passeerden deden we enkele inkopen en op een bankje in een park aten we onze broodjes, schoven we onze parkeermeter door naar 13 uur en vetrokken we voor de tweede maal naar de Porta Nigra (10 min wandelen). Daar begonnen we de tweede helft van onze stadswandeling.

Ø  Dom
oudste (4de eeuw) bisschoppelijke kerk van Duitsland met reliek van kleed van Christus (foto 1)
Ø  Liebfrauenkirche
vroeg gotische kerk
Ø  Konstantin Basilik
indrukwekkend aan de buitenkant maar niet binnenin, verschillende keren heropgebouwd
Ø  Kurfürstliches Palais
doet ons denken aan Versailles, door park naar
Ø  Kaiserthermen
ruïnes van een Romeinse badplaats uit de 4de eeuw (foto 2)
Ø  Amfitheater
arena, geen theater – de € 3 entree vonden we zijn geld niet waard en we zijn er dus maar gewoon rondgelopen en konden er genoeg van zien (foto 3)

2012-02-Luxemburg-063-trier-dom2012-02-Luxemburg-076-trier-kaiserthermen2012-02-Luxemburg-079-trier-amphitheater

We hebben er eventjes naar gezocht maar hebben het Karl Marxhaus niet gevonden maar het stond ook niet bovenaan onze prioriteitenlijst.
 We vonden makkelijk de Moezel en dus de weg richting hotel maar ik had op de heenreis al iets gezien dat ik misschien wel eens wilde bezoeken. We stopten dus na twintig minuten in het stadje

Ehnen
waar we het Maison et Musée du Vin bezochten
€ 3,50 dagelijks, uitgez. maandag open van 9u30-11u30 en van 14u00 tot 17u00
We arriveerden er tegen halfvijf en hadden aan een halfuurtje zeker meer dan genoeg.
2012-02-Luxemburg-080-ehnen-musée du vin

Gelegen in een heel oud pand vind je hier in verschillende gebouwen de processen van de wijnteelt, per seizoen gerangschikt. Maar het zijn voornamelijk werktuigen - met de benamingen in 4 talen maar geen uitleg waarvoor het diende. Zonder begeleiding of gids kan je er eigenlijk niet veel van maken. Na het bezoek vroegen ze me of ik een enquête wilde invullen (van de Luxemburgse Toeristische Dienst over alle musea) en kregen we elk een fris wit wijntje. In het zonnetje smaakte het naar meer.
Terug in Remich scheen de zon nog flink en we maakten er gebruik van om onze aperitief aan de rivieroever te nuttigen. Een beetje lezen, een chipje eten, een glaasje drinken… zalig.

Dag 3         woensdag 11 juli 2012

Het was maar een half uurtje rijden tot in het centrum van Luxembourg City maar daar deden we nogal wat toertjes om een parkingplaats te vinden. Ondergrondse parkings waren er genoeg maar we hadden tijd en vonden uiteindelijk een plaatsje in een Blauwe Zone waar we weer niet moesten betalen. Goed voor 2 uur. We wisten niet onmiddellijk waar we waren en gingen eerst tot aan het station en kregen daar, zoals verwacht, de nodige info en een plannetje.
Bon, onze auto stond maar op 5 minuten wandelen van de Place de Constitution, begin van alle wandelingen. Ideaal dus.
Tussen 10u30 en 12u30 bezochten we het volgende
UNESCO_WHC_Logo
Ø
Bibliothéque Nationale (foto 1)
Het eerste mooi gebouw (een voormalig jezuïetencollege) dat we tegenkwamen en als vakidioot moest ik natuurlijk eens binnen gaan. Meegenomen is dat er daar toiletten zijn.
Ø  Cathédrale de Notre Dame (foto 2)
www.cathedrale.lu – gratis
Redelijk indrukwekkend maar let vooral op het grote orgel achteraan en de wanstaltige draakjes die er aanhangen.
Ø  Place d’Armes
Het was er druk en toeristisch want vol terrasjes en restaurants. In de kiosk was een klassiek ensemble zich aan het voorbereiden maar ze zagen er nog verre van klaar uit, jammer. Enkele clochards en dronkaards verstoorden wel de sfeer.
Ø  Place Guillaume II
De wekelijkse markt was bezig en het beeld van de Nederlandse Koning was niet indrukwekkend. Het kleine beeldje van de vos Rénert, de plaatselijke Reinaert de Vos, was wel leuk.
Ø  Palais Grand-Ducal (foto 3)
Slechts één gewapende bewaker aan het Paleis. Crisis? Besparingen?
Ø  Oude Stad (Ville Haute)
Er wordt veel tamtam gemaakt rond dat oude centrum maar meer dan enkele smalle straatjes zie je daar niet. Ontgoochelend en vlug weg dus.
Ø  Eglise St. Michel
Dit is de oudste van de stad en de moeite om binnen te gaan
Ø  Bockrots (foto 4)
Hier ligt de oorsprong van Luxemburg stad. Je hebt van op de Kasteelbrug een schitterend uitzicht op de benedenstad Grund met een diversiteit aan gebouwen uit verschillende periodes
Je kunt er ook kazematten bezoeken maar omdat die onder de Place de la Constitution mooier zouden zijn, wachten we tot deze namiddag.
2012-02-Luxemburg-110-luxembourg ville-bibliotheque nationale2012-02-Luxemburg-096-luxembourg ville-cathedrale notre dame2012-02-Luxemburg-116-luxembourg ville-palais duchal

Tijd om naar de auto te gaan en een broodje te eten in het park. Nee niet in het park, het begon juist lichtjes te regenen zodat we maar in de auto bleven zitten.Voor onze tweede en laatste deel van ons stadsbezoek verzetten we onze Blauwe Kaart, nu van 13u tot 15u.
Waar ik niet opgelet had, was dat de Kazematten niet zomaar vrij te bezoeken waren maar alleen met gids. En op het uur. In ons geval wilde dat zeggen dat we bijna 50 minuten moesten wachten. En het begon te gieten… Dan maar vlug de kathedraal binnen om te schuilen.

Ø  Casemats Pétrusse
Place de la Constitution, € 3 entree
We daalden enkele tientallen trapjes af tot we op het diepste punt waren en kregen daar de basisinformatie van een vakantiestudentje die haar uitleg uit het hoofd geleerd had maar eigenlijk niet veel meer wist dan ik in de reisgids gelezen had.
Zeventien kilometer ondergrondse gangen die bedoeld waren als schuil- en opslagplaats voor militairen tijdens vijandige invallen. Interessant maar er is eigenlijk niet zoveel te zien.

2012-02-Luxemburg-133-luxembourg ville-casemattes petrusse 2012-02-Luxemburg-134-luxembourg ville-casemattes petrusse

We vertrokken om 15u30 uit Luxemburg, tankten de wagen vol en stopten nog eens in het pittoreske Esch-sur-Alzette voor een kopje koffie, aten frietjes net voor Charleroi en stonden net op tijd in Lille om de ‘Londenaars’ te verwelkomen.