websitetemplate.org - australiana
Wie ben ik ? > Reizen > Reisverslagen 2012 > 3 Nederlands limburg

3 Nederlands limburg

2012-3-nederland-023-kerkrade-abdij rolduc

Driedaagse Nederland en Duitsland (30 juli – 1 augustus 2012)

Aanleiding
We hadden toevallig samen een paar daagjes vrij en wilden er nog eens op uit, het hoefde niet ver te zijn.
Maar toch altijd op zoek naar Unesco Werelderfgoedsites. Na de 7 nieuwe in Zuid-Korea en de 2 van ons vorig tripje (Luxemburg en Trier) zouden er weer twee moeten bijkomen om zo aan 146 in totaal te komen.

Al onze Nederland en Duitsland foto's staan op http://www.flickr.com/photos/34175173@N02/sets/72157630858472188/show/
medium

Gebruikte reisgids: ANWB-provinciegids Limburg: korte maar goede info en een groot plan.
Voor Brühl had ik niets maar ook niets nodig, in Aachen kreeg ik een plannetje in de Toeristische Dienst

Kostenplaatje

We betaalden naast ons hotel (€ 70 per persoon), aperitief en avondeten (€ 21 de eerste avond en € 26 de tweede avond) alleen nog de entrees in de Paleizen van Augustusburg en Falkenlust (€ 7pp) en in het Museum Max Ernst (€ 6 pp). Per persoon kostte ons uitstapje ons ongeveer € 110 voor drie dagen, twee nachten. Benzine niet meegerekend natuurlijk.

Vervoer
volgens www.viamichelin.be
Kortrijk – Kerkrade (231 km – 2u35)
Kerkrade – Brühl (84 km – 1u02)
Kerkrade – Aachen (17km – 21min)
Abdij Rolduc

Heyendallaan 82, 6464 EP Kerkrade
+31 (0)45 54 66 888
info@rolduc.com Ligging
Rustig gelegen, een tweetal kilometer van het centrum, 15 min wandelen
Kostprijs
Geboekt via booking.com € 70 per nacht voor een double, met ontbijt
Beoordeling
Zeer net. Twee enkele bedden. TV, chauffage, tafel en 2 stoelen en kleerkast met safe.
Zeer vriendelijk aan receptie, plannetjes aanwezig. Overal wif-fi in het gebouw.
Badkamer zeer klein, grote inloopdouche
Gratis privé-parking voor het hotel. Fietsverhuur
Groot zomerterras binnen en kleiner achteraan.
Volledig rookvrij. Ontbijtbuffet: koffie, thee, chocolademelk, fruitsap. Verschillende soorten broodjes. Omeletten, hardgekookte eitjes en spek. Cornflakes. Kaas en salami maar ook confituur, hagelslag, Meer dan genoeg.
2012-3-nederland-013-kerkrade-abdij rolduc2012-3-nederland-015-kerkrade-abdij rolduc2012-3-nederland-020-kerkrade-abdij rolduc
  2012-3-nederland-024-kerkrade-abdij rolduc 2012-3-nederland-025-kerkrade-abdij rolduc2012-3-nederland-027-kerkrade-abdij rolduc
 Dag 1         maandag 30 juli 2012

Het was wel niet ver maar ik had geen zin om in één keer naar Nederland te rijden, dus stopte ik maar in Antwerpen voor iets waar ik al veel over had gehoord maar nog nooit geweest was.

Schoonselhof Antwerpen
Het Père Lachaise van Vlaanderen (nou ja, van Antwerpen). Een schitterend, immens groot domein waar veel bekende Vlamingen liggen. In het Onthaalkantoor vonden we allerhande foldertjes met o.a. wandelingen per thema. We kozen eerst voor die van bekende schrijvers, muzikanten en andere kunstenaars en zagen weel graven van mensen die ik ‘kende’. Conscience, Walschap (foto 1 – grafschrift: Dag mensne, da’t wel ga), Herman De Coninck, Nonkel Bob (foto 2 Vrolijke vrienden) en Ferre Grignard (foto 3)… Boeiend.
Ik had wel wat meer verwacht van de grafmonumenten die niet zo indrukwekkend waren als op andere kerkhoven. Behoorlijk sober allemaal maar toch de mooie om een paar uurtjes op rond te lopen.

2012-3-nederland-002-schoonselhof-walschap 2012-3-nederland-007-schoonselhof-noinkel bob 2012-3-nederland-008-schoonselhof-ferre grignard
We stopten aan het kanaal in Munsterbilzen waar we in alle stilte en in alle rust onze broodjes nuttigden.
Om kwart na twee stonden we aan de receptie van ons hotel. Waw !!!. Effenaf een schitterende locatie. We hoorden dat het centrum maar een kwartiertje wandelen was en kregen een kaartje mee met een informatieve route ernaartoe. Je volgt vanuit de abdij gewoon het ruitvormig patroon in het voetpad en ziet een twaalftal plaatsen met een steen in de grond. Daarbij staan er zeteltjes en kun je op het gemak een deel van de geschiedenis van Kerkrade in het foldertje lezen. Leuk.  2012-3-nederland-019-kerkrade-abdij rolduc
Onze eerste stop in Kerkrade centrum was de kerk maar zodra we binnengingen ging me daar het alarm af. We konden niet rap genoeg weer buiten zijn….Winkels en shoppingcenters lieten we links liggen, we zagen al een paar restaurants die er volgens onze normen veelbelovend uitzagen en besloten te wandelen tot aan de Kringloopwinkel.
Omdat er geen schaal op onze kaart stond, was het een beetje zoeken en gokken. We verlieten het centrum aan het station, passeerden het voetbalcomplex van Roda J.C; en de weg bleef maar kronkelen. We wandelden bijna anderhalf uur en vonden onze bestemming niet. Enkele dames wisten ons te vertellen dat het nog zo’n 15 min ver was (of 10, of nee misschien toch 11, – ze kwamen er niet uit) maar tegen dan was het kwart voor vijf en sloot de winkel om 17 uur. De dames hadden medelijden met ons dat we zover gestapt waren maar we lachten hun bezorgdheid weg “mooie wandeling gedaan…”
 In de supermarkt kochten we een paar pintjes en een flesje Spy Wine en trokken naar ons hotel waar we de binnenkoer opzochten voor ons aperitiefje. Met zicht op de 12de eeuwse kerk. ’s Avonds stapten we nog eens naar het centrum om te eten in  Pitta Daryanh (Einderstraat 40, twee minuutjes van het centrum - Rechtover de bib)
De merguez met veel sla en frieten was lekker (€ 7,95) maar de mixed met o.a. lam en kip heel wat minder (€ 11,00). Toch een aanrader: proper zitten en veel eten.

2012-3-nederland-045-kerkrade-avondeten pita

Dag 2         dinsdag 31 juli 2012
Na het lekkere ontbijt was het een uurtje rijden naar Brühl waar we na eventjes zoeken een gratis
parkeerplaats vonden op 100 meter van de entree (en van de betalende parking) van de twee Kastelen die samen Wereld Unesco Erfgoed zijn
300px-World_Heritage_Logo_svg

BRUHL

video
Websitehttp://www.schlossbruehl.de/Home maandag gesloten, di-vr 9u00-12u00 en 13u30-16u00 / zat en zon 10u00-17u00
entree € 5 voor Augustusburg en € 3,50 voor Falkenlust - kombiticket € 7,00
kombiticket met Max Ernsmuseum € 12 ipv 13 (alleen bij Max Ernstmuseum niet te krijgen)

Ø Augustusburg
We waren pas aangekomen en mochten onmiddellijk aansluiten bij de Duitstalige groep. We kregen een rondleiding van een klein uurtje en degelijke uitleg over de bisschop die in de tijd een bijna wereldse functie had. Vooral de monumentale inkomhal met de trompe-l’oeil plafond/koepel en de marmeren beelden maakte veel indruk. De bibliotheek was leeggehaald uit klimatologische omstandigheden (begrijpelijk maar jammer) en de verschillende zalen blonken uit door overdaad aan pracht en praal. Ik voel me er soms ongemakkelijk bij, bij als die luxe en weelde….O ja, we mochten geen foto’s nemen maar als je eventjes achterop blijft…. 2012-3-nederland-051-bruhl-augustusburg2012-3-nederland-053-bruhl-augustusburg2012-3-nederland-063-bruhl-augustusburg  ’s Middags zijn de twee Schlösser gesloten tussen 12 en half twee, net gepast om de broodjes uit de wagen te halen en die op te smullen op een bankje in het mooie park met héél veel bloemen en enkele fonteinen. Aangenaam zitten.Ook nog tijd genoeg om naar ons volgende doel te gaan:
  Max Ernst Museum
Comesstraße 42 / Max Ernst Allee 1
maandag gesloten, dinsdag-zondag 11u-18u – iedere eerste donderdag van de maand tot 21u
entree € 5,
We bezochten het boeiende museum van de dadaïst en surrealist (vriend van Picasso, Jean Arp, Magritte..) op een klein uurtje
 Tegen 14u vertrokken we te voet door het bos (half uur gaan) naar

Ø  Falkenlust
€ 3,50, vrij bezoek, geen gidsmogelijkheid, wel audioguides in het Nederlands aan € 1,00
Niet te groot en vooral in het teken van de valkenjacht. Na een half uurtje konden we de extra grote overschoenen (om het parket niet te beschadigen) aan de ingang achterlaten. Mooi maar niet zo indrukwekkend als Augustusburg. Hier volgde de bewaker ons de hele tijd zodat er van foto’s niets in huis kwam.
In een van de extra gebouwtjes is er een kleine tentoonstelling over de valkenjacht
 2012-3-nederland-066-bruhl-falkenlust 2012-3-nederland-069-bruhl-falkenlust

We shopten nog eventjes in het drukke centrum van Brühl en keerden dan terug naar Nederland, stopten eventjes in een tweedehandswinkel in Heerlen en waren terug in onze abdij. Na onze aperitief in het heerlijke zonnetje gingen we eten in Restaurant China(Markt 20) waar we een heerlijke rijstsschotel voor 2 personen bestelden (€24)
2012-3-nederland-072-kerkrade-chinees

Dag 3         woensdag 1 augustus 2012

Een kwartiertje rijden en we waren al in300px-World_Heritage_Logo_svgAACHEN

We vonden makkelijk een parkeerplaats (niet betalend-Blauwe Zone) en geraakten op goed geluk af op de Markt waar we in het Toerismebureau een plannetje kregen met onder andere een goede, informatioeve folder: de Route Charlemagne doet alle bezienswaardigheden van Aken aan. Mara het historische centrum van Aken is zeer klein en heb je dus tamelijk vlug gezien.

Ø  Rathaus
Entréé € 5, hebben we niet gedaan
Ø  Standbeeld Charlemagne (Karel de Grote) (foto 1)
Karel de Grote staat prominent te midden van het Marktplein
Honderd meter verder heb je de Dom maar die was nog eventjes dicht wegens een begrafenis. Dan maar nog een paar honderd meter verder naar de
Ø  Elisenbrunnen (foto 2)
Ontgoochelend: alleen een niet al te mooir gebouw van buiten en niet de baden die ik verwacht had. Alleen twee kleine naar solferruikende fonteintjes en veel plakkaten tegen de muur van welke bekende figuren (voornamelijk koningen en koninginnen) die de bronnen bezocht hebben.
Ø Dom (foto 3)
Schitterende kerk, helemaal niet groot maar tot en met de laatste vierkante centimeter versierd.

2012-3-nederland-075-aachen-rathaus2012-3-nederland-086-aachen-elisenbrunnen2012-3-nederland-089-aachen-dom

We verlieten Aken kort na de middag en reden in enkele tussenstopjes door Belgisch Limburg en Wallonië naar huis.

Leuk uitstapje, ontspannend en toch veel gezien